workshops documentaire maken
“Wat is mijn verhaal en hoe vertel ik het aan de buitenwereld?” Dat is een van de vragen die tijdens de workshops beantwoord gaat worden. Het maken van een documentaire geeft een leerling de kans zijn eigen verhaal in zowel beelden als woorden te vertellen. Het biedt een uitlaatklep en daagt de leerling uit kritisch na te denken over bepaalde onderwerpen in zijn directe omgeving.
Documentaire is een medium dat zich uitstekend leent voor participatie en interactie en het kan kinderen betrekken, informeren, inspireren en ontroeren. “Ik mag er zijn, ik word gezien en gehoord!” is een belangrijk besef dat een leerling verwerft door het maken van zijn eigen documentaire.
Cursus mogelijkheden
De workshops zijn geschikt voor groep 7 en 8 en alle klassen van het voortgezet onderwijs. Door middel van een oriënterend gesprek vooraf tussen de school en de workshop docenten is er de mogelijkheid om een passend lesaanbod samen te stellen. Denk daarbij aan de duur, het onderwerp en bovendien het niveau van de workshop. Aan de hand van deze informatie wordt er een gedegen lesplan gemaakt. Voorbeelden van eerdere cursussen zijn:
FILMEN MET JE MOBIEL: Workshop van 1 dag
FILM JE EIGEN VERHAAL: 5- 9 weken , 2 uur per keer. Onderwerpen die aan bod komen zijn: scenario schrijven, leren monteren, filmen, geluid, stop motion. Waarbij we voortdurend een afwisseling maken tussen theorie en praktijk. Populaire en actuele jeugdprogramma’s van film en televisie spelen een belangrijke rol in onze workshops. Op deze manier wordt de leerling voortdurend uitgedaagd met voorbeelden die aansluiten op zijn of haar interessegebied.
DE RAZENDE REPORTER: Wij ondersteunen de jongeren bij hun werk als ‘razende reporter’, zodat zij een mooi item leren maken over een evenement dat op school plaats vindt. Nieuws over de school door de leerlingen zelf, dat de school kan gebruiken voor de website of andere promotiedoeleinden.
Leerdoelen
- De leerling leert wat een documentaire is.
- De leerling leert in beelden zijn verhaal te vertellen.
- De leerling leert beter te communicerenhoe je een goed interview houdt.
- De leerling leert de basiskennis van een camera en een montage programma.
- De leerling leert een scenario te schrijven van zijn documentaire onderwerp.
- De leerling ontdekt waar zijn talenten liggen.
- De leerling krijgt zelfvertrouwen.
- De leerling neemt actief deel aan cultuur door zijn eigen verhaal te verbeelden in de vorm van een documentaire.
De docenten Documentaire makers Laura Roncken (Het Filmfort) en Patrick Onderweegs (PO Box Produkties) hebben veel ervaring in het werken met jongeren en kinderen. Zo maakte Laura al eerder voor Stichting de vrolijkheid een jaar lang samen met kinderen uit asielzoekerscentra korte documentaires. Deze werden vertoond in een filmtheater in Utrecht. Patrick geeft les op het Grafisch Lyceum(film projecten en After-effects) en verzorgt diverse filmworkshops aan middelbare scholen voor Utrechts centrum voor de kunsten. Ook voor de Goudse Waarden maakten Laura en Patrick documentaires met jongeren voor het project Feel Good. Patrick is bovendien een betrokken muziekdocent en werkt al jaren met jongeren in de leeftijd van 7-18 jaar. Muziek en audio zijn media waar beiden graag gebruik van maken binnen het filmisch lesaanbod. Zo kunnen leerlingen bijvoorbeeld zelf de soundtrack maken, eigen audiodesign doen of de voice-over inspreken.
Ook een documentaire workshop bij jou op school? Neem dan contact op met Patrick Onderweegs.